De clubs uit de Eredivisie krijgen in de toekomst meer zeggenschap over de gezamenlijke exploitatie van de mediarechten. De Eredivisie CV heeft namelijk het belang van EndemolShine (Banijay) in Eredivisie Media Marketing CV (EMM) overgenomen.
EMM is verantwoordelijk voor de gezamenlijke exploitatie van de mediarechten van de eredivisie en eredivisieclubs. De overname van de aandelen van EndemolShine leidt tot 44.10% van de aandelen. EndemolShine had namelijk een belang van 8.82% in EMM, terwijl de Eredivisie CV 35.28% van de aandelen had.
Bij de andere aandeelhouders verandert er niets. In de nieuwe situatie heeft de Eredivisie CV nu 44.1% van de aandelen. De overige aandeelhouders in EMM zijn The Walt Disney Company (51%) en de KNVB (4,9%).
In een reactie laat Eredivisie CV weten dat ‘de geplande overname goed aansluit op de toekomstplannen richting een professionele league-organisatie en de verdere waardeontwikkeling van het Nederlands voetbal’.