De handelsplatformen in populaire crypto zoals Bitcoin, Ethereum en Polkadot verbinden zich steeds vaker aan het voetbal. Ook de KNVB gaat nu in zee met een platform. Het grootste Nederlandse handelsplatform voor cryptovaluta Bitvavo is vanaf maart dit jaar de nieuwe partner van het voetbal en de KNVB.
De KNVB heeft een samenwerking tot en met 2024 met Bitvavo aangekondigd. Beide partijen hebben de ambitie uitgesproken om de mogelijkheden van digitale innovatie te willen onderzoeken voor de voetbalwereld en Nederland verder bekend maken met het veilig kopen, verkopen en bewaren van cryptovaluta. Bitvavo vult de zesde en laatste toppositie als sponsor van de KNVB. Naast Bitvavo zijn dat gevestigde namen als ING, Nike, KPN, Albert Heijn en Nederlandse Loterij.
CEO van Bitvavo, Mark Nuvelstijn: “De markt van digitale valuta groeit enorm. Steeds meer mensen kiezen er voor om digitale valuta onderdeel te laten zijn van hun beleggingsportefeuille. Door dit partnerschap maken we Nederland verder bekend met het veilig handelen in digitale valuta. We willen de KNVB en de miljoenen voetballiefhebbers in Nederland helpen de kansen te benutten in de nieuwe digitale economie. Deze samenwerking vergroot onze zichtbaarheid als marktleider in Nederland en past in onze ambitie om het grootste platform te worden van Europa. We zijn trots op het partnerschap met de KNVB en dragen graag bij aan het succes en de innovatiekracht van het Nederlandse voetbal in deze digitale wereld.”
De afgelopen periode waren er al de nodige partnerships. Zo zijn Crypto.com, Blox, Anycoin en Knaken.nl al langer actief in de voetbalwereld. Zo is Knaken.nl de partner van Sparta en Feyenoord. Een gedeelte van de sponsordeal bestaat uit bitcoin. Het is onbekend of dat ook bij de sponsordeal tussen Bitvavo en de KNVB het geval is.
In Nederland zijn er 1,6 miljoen consumenten die crypto bezitten. Ongeveer 1 miljoen hiervan zijn klant bij Bitvavo en bezitten cryptovaluta als Bitcoin, Polkadot of Cardano.