Ajax maakte afgelopen seizoen met het derde tenue, het zogenaamde Bob Marley shirt, een financiële klapper. Het shirt van Ajax en Adidas was wereldwijd populair. En het is niet voor het eerst dat een derde shirt populairder is dan het thuis- of uittenue. Ook het Braziliaanse Corinthians wil hier nu van profiteren.
Het derde tenue van Corinthians maakte afgelopen weekend haar opwachting in de Braziliaanse Serie A. Corinthians nam het op tegen Club Athletico Paranaense en won met 2-1. Na afloop ging het echter vooral over het fraaie shirt dat Corinthians en NIKE presenteerden. Het is een op Japan geïnspireerd shirt. Niet alleen met Japanse tekens, zelfs de spelersnamen zijn in het Japans weergeven.
Corinthians en Japan is geen vreemde combinatie. Het shirt is namelijk geïnspireerd op de overwinning van Corinthians in 2012. Tien jaar geleden won de Braziliaanse topclub op Japanse bodem van Chelsea. Het werd 1-0 voor Sport Club Corinthians Paulista zoals de club voluit heet. Daarmee won Corinthians als underdog het WK voor Clubteams. En met dit shirt refereert Corinthians nog eenmaal naar die bijzondere overwinning in Yokohama.
Opvallend genoeg zijn er op het shirt van Timão, zoals de bijnaam van Corinthians luidt, geen duidelijke sponsoren zichtbaar. Normaal gesproken staan er op de voorkant van het shirt van Corinthians al vier sponsoren.
The new Corinthians third shirt, inspired by the club's 2012 Club World Cup triumph in Japan, is the sort of high-concept design I like to see in a third shirt. pic.twitter.com/NlEfOAYdlR
— Phil Delves (@phildelves) October 6, 2022
https://twitter.com/chribinho/status/1578910598297182208