De Eredivisie heeft de samenwerking met Sorare uitgebreid tot 2025. Sorare is wereldwijd één van de bekendste aanbieders van fantasy football. Door de overeenkomst wordt het de exclusieve NFT Fantasy Sports Partner van de Eredivisie. Fans en verzamelaars kunnen de komende seizoenen opnieuw digitale spelerskaarten van eredivisiespelers verzamelen, (ver)kopen, winnen en hiermee spelen in het spel dat Sorare mondiaal aanbiedt.
Wat is Sorare?
Sorare is een fantasy voetbalgame die gebruikmaakt van blockchain technologie om unieke, digitale kaarten van voetballers te verzamelen. Elke kaart stelt een echte voetballer voor en wordt opgeslagen op een blockchain, wat een soort digitale grootboek is dat transacties bijhoudt en ervoor zorgt dat de kaarten uniek zijn en niet gekopieerd kunnen worden. Sorare waarborgt dit via de zogenaamde Ethereum blockchain, een bekende cryptocurrency.
Deze kaarten van bijvoorbeeld Steven Berghuis, Stijn van Gassel of Ricardo Pepi worden ook wel NFT’s genoemd, wat staat voor “non-fungible tokens”, wat betekent dat ze niet vervangbaar zijn door andere kaarten. De waarde en kwaliteit van deze kaarten zijn gebaseerd op prestaties in de echte voetbalwereld. Zo kan de waarde van een digitale spelerskaart fors stijgen naarmate een eredivisiespeler meerdere weken goed presteert op het veld.
Sorare: Meer dan 3 miljoen spelers uit ruim 180 landen
De samenwerking biedt de Eredivisie mogelijkheden om nieuwe fans over de hele wereld te bereiken via Sorare. Zo heeft Sorare op dit moment meer dan drie miljoen spelers in ruim 180 landen. Daarnaast zorgt de verlenging van de samenwerking voor een uitbreiding van deze relatief nieuwe inkomstenbron.
Naast de Eredivisie heeft Sorare overeenkomsten met meer dan 300 sportorganisaties, waaronder La Liga, de Bundesliga en de Serie A. Ook heeft het van oorsprong Franse bedrijf verschillende deals gesloten met sporters, zoals Paris Saint Germain-aanvallers Kylian Mbappé en Lionel Messi. Daarnaast komen ook voormalige eredivisiehelden als Marco van Basten, Ruud Gullit en Ronaldo in het spel terug met een eigen ‘legends’ spelerskaart.
Eredivisie: Innovatie is belangrijk
Marc Rondagh, Head of Marketing & Commercial Development bij de Eredivisie CV in het persbericht: “Bij de Eredivisie streven we er altijd naar om nieuwe innovaties aan onze supporters te bieden, met als doel om hun fanbeleving te vergroten en hen het gevoel te geven dat ze zich nog meer verbonden voelen met hun favoriete club en de wereldwijde voetbalgemeenschap. We waren in 2021 een van de eerste competities die ging samenwerken met Sorare en zijn enthousiast over het spel dat ze mondiaal aanbieden. We zijn dan ook zeer verheugd dat we onze samenwerking met Sorare uit kunnen breiden en nieuwe initiatieven voor liefhebbers kunnen ontplooien.”