Een nieuwe commercial van Nike vlak voordat de Olympische Spelen beginnen. Sterker nog, het is dan ook dé campagne voor de sportzomer van 2024. Het Amerikaanse sportmerk Nike heeft zoals we gewend zijn voor deze commercial weer een blik aan sporters opengetrokken. Onder hen ook Kylian Mbappé, Vinicius Junior en Cristiano Ronaldo. Ook voetbalsters als Sophie Smith en Alexia Putellas komen in de commercial voorbij.
De NIKE-commercial met als titel ‘Winning isn’t for everyone | Am I a bad person’ bevat naast een aantal voetballers ook een groot aantal andere bekende sporters. Ook Kobe Bryant, LeBron James, Giannis Antetokounmpo, Serena Williams, Sha’Carri Richardson, Sophia Smith, Bebe Vio, Qinwen Zheng, Jakob Ingebrigtsen, A’ja Wilson, Ixhelt Gonzales, Victor Wembanyama, Sabrina Ionescu, en Eliud Kipchoge passeren in de commercial de revue. De timing is niet zo gek. Ook al liggen EURO 2024 en de Copa America achter ons, komende week beginnen de Olympische Spelen in Frankrijk.
“Dit is niet zomaar een campagne – het gaat over het vieren van atleten en hun winnaarsmentaliteit. Het is een verhaal over wat er nodig is om de beste te zijn. De opoffering, vastberadenheid en toewijding waar atleten zich voor inzetten in hun streven naar grootsheid”, aldus de Chief Marketing Officer van Nike, Nicole Hubbard Graham. “De legacy die nog gevormd moeten worden. En de dromen die werkelijkheid zullen worden. Het herinnert de wereld eraan dat er niets mis is met willen winnen.”
Opvallend genoeg zie je Mbappé (in een Frankrijk shirt) met een individuele actie tegen Oranje. Gelet op de haardracht heeft de speler in kwestie iets weg van Oranje international Nathan Aké. De verdediger heeft geen rol in deze commercial en het is puur toeval dat er eventuele gelijkenissen zijn. Mbappé neemt overigens niet met Frankrijk deel aan de Olympische Spelen voetbal. Frankrijk had in eigen land graag een beroep op hem gedaan. Real Madrid heeft Mbappé niet vrij gegeven.
De nieuwe Nike commercial werd in de eerste 72 uur na de release al bijna 2 miljoen keer op YouTube bekeken.