
Viaplay blijft het moeilijk hebben. De Europese streamingdienst verloor het afgelopen kwartaal maar liefst 249.000 abonnees. Daarmee zijn de aantallen met nog eens 5% gedaald. Viaplay heeft in Europa nu nog 4,7 miljoen betalende kijkers. Het moederbedrijf achter Viaplay, Nordic Entertainment Group, heeft het dus moeilijk.
De focus van Viaplay blijft echt sport en in het bijzonder livesport. Hierbij zijn de belangrijkste televisierechten nog altijd de Formule 1 en in minder mate de Premier League en Bundesliga. Het was dan ook een boost dat Viaplay de rechten van Max Verstappen en consorten wist te behouden. In termen van Viaplay wordt dat ook wel reality-tv, oftewel ‘non-scripted formats’, genoemd. Dat soort televisie moet volgens Viaplay op termijn leiden tot betere kijkcijfers en een hogere return on investment (ROI).
De televisierechten van onder andere de Bundesliga en Premier League zorgen op dit moment nog niet voor een verdere groei. Sterker nog, de enige groei die Viaplay boekte was via de mediatak. Dat komt door de samenwerking van Viaplay met bijvoorbeeld Talpa waarbij een beperkt aantal voetbalwedstrijd op het open net te bekijken zijn. Zo zendt Talpa sinds april wekelijks één wedstrijd uit de Premier League live uit. Hiervoor veranderde haar zender SBS 9 in Viaplay TV.
Viaplay leidt nettoverlies van 13 miljoen euro
CEO Jørgen Madsen Lindemann heeft het dus moeilijk met Viaplay. Toch stelt diezelfde Lindemann zich nog geen zorgen te maken. Opvallend is dat wel. Het van origine Scandinavische bedrijf leidde een nettoverlies van 13 miljoen euro met een een negatieve kasstroom van 133 miljoen. Er is dus werk aan de winkel voor Viaplay. Hiervoor zocht het partnerships als met Talpa maar bijvoorbeeld ook door investeringen vanuit Canal+ en PPF.
Hoe lang blijven de Premier League rechten bij Viaplay?
De huidige overeenkomst tussen de Premier League en Viaplay loopt in 2028 af. In 2022 werd er een zesjarige overeenkomst afgesloten. Net als bij de Formule 1 is er een deal tussen de Premier League voor de uitzendrechten in verschillende landen. Voor de Premier League en Viaplay geldt dat niet alleen voor Nederland maar ook Polen, Estland, Letland, Litouwen, Noorwegen, Zweden, Denemarken en Finland.
Tot wanneer houdt Viaplay de Bundesliga televisierechten?
Viaplay heeft met de Bundesliga en Tweede Bundesliga een overeenkomst tot 2029. Ook hier is net als bij de Premier League een overeenkomst voor de uitzendrechten van de Bundesliga in meerdere landen.
De zoektocht naar liverechten gaat door
Er zijn een groot aantal technologiepartijen die interesse hebben in de liverechten. Waar de interesse in lineaire televisie steeds minder wordt, neemt de behoefte aan live-events steeds meer toe. Niet voor niets zendt bijvoorbeeld Netflix binnenkort Jake Paul tegen Mike Tyson live uit. Netflix heeft vooralsnog geen interesse in voetbal. Dat is wel het geval bij Amazon (Prime), Apple en Google. Tegelijkertijd kijkt ook Disney, het moederbedrijf van ESPN, mee in deze interessant strijd.
Zo beschikt Apple wereldwijd over de televisierechten van de Major League Soccer (MLS). In Nederland heb je hiervoor Apple TV+ met een MLS pass voor nodig. Dan wordt het ook mogelijk om Ted Lasso te bekijken. Google zendt in Nederland al via YouTube de La Liga 2, met onder andere CD Castellon, gratis uit.