
Een flinke tegenvaller voor Ziggo. De tv-aanbieder dient Europese duels van Nederlandse club niet langer achter een verplichte accountregistratie te plaatsen. Europese wedstrijden van Nederlandse clubs in de Champions League en Europa League zijn dus straks makkelijker via Ziggo te bekijken. Het was een belangrijke eis van het Commissariaat voor de Media aan de televisie-aanbieder.
Sinds deze zomer bezit Ziggo de Europese voetbalrechten. Niet-Ziggo klanten, bijvoorbeeld van KPN of Delta, dienden hiervoor een account aan te maken. Wedstrijden werd immers niet zoals in het verleden uitgezonden op het open net, zoals RTL of Veronica. Fans moesten dan ook een account aanmaken met persoongegevens zoals naam, e-mailadres en woonplaats. Vervolgens konden die fans inloggen via een app en de Nederlandse clubs in Europees verband bekijken. Volgens Ziggo was dit een eis vanuit de UEFA die zeker wilde zijn dat het ook echt ging om Nederlandse kijkers.
Tegelijkertijd heeft ook Ziggo te maken met de Mediawet waar het Commissariaat voor de Media op toeziet. Deze wet schrijft voor dat grote evenementen van algemeen belang, zoals Europees voetbal van Nederlandse clubs, toegankelijk moeten zijn voor minimaal 75% van de Nederlandse huishoudens. En dat zonder technische uitdagingen op drempels. Dat is nu juist wat het Commissariaat voor de Media constateerde met de verplichte registratie van een Ziggo account. In deze Mediawet wordt namelijk beschreven dat bepaalde evenementen verspreid moeten worden via een ‘open televisieprogrammakanaal’ en dat is nu niet het geval.
De stap van Ziggo afgelopen zomer leverde direct veel kritiek op. Persoonsgegevens waren op basis van locatie-diensten niet noodzakelijk. Daarnaast had de Ziggo app de nodige technische uitdagingen. Ook was het lastig dat veel Nederlandse huishoudens (nog) geen smart-tv bezitten waarop de Ziggo app geinstalleerd kon worden.
Commissariaat voor de Media: Televisiegedrag verandert
Het Commissariaat voor de Media op de eigen website: “Steeds meer mensen kijken niet meer lineair tv, en het aantal huishoudens met een televisieabonnement neemt af, vooral onder jongeren. Het Commissariaat is zich ervan bewust dat niet iedereen de digitale vaardigheden heeft om buiten een abonnement om via een app of browser te kijken. Het wegnemen van de verplichting om een account aan te maken lost dat punt niet op. Daarom vraagt de huidige overgangsfase van media-instellingen die evenementen van de evenementenlijst uitzenden extra inspanningen om zoveel mogelijk kijkers te bereiken.”
Wat is het het Europese programma van Ziggo?
- Dinsdag 21 januari: Partizan Belgrado – PSV (21.00 uur)
- Woensdag 22 januari: Feyenoord – Bayern Munchen (21.00 uur)
- Donderdag 23 januari: AZ – AS Roma (18.45 uur)
- Donderdag 23 januari: Malmo – FC Twente (18.45 uur)
- Donderdag 23 januari: Riga FS – Ajax (21.00 uur)