Het EK 2024 is in aantocht. Op deze site is al geregeld geschreven over de verschillende EK hits die strijden om de absolute Oranjeknaller voor EURO 2024. Van Marco Schuitmaker tot Wolter Kroes. En natuurlijk moeten we het duo Wesly Bronkhorst en Wesley Sneijder, of beter gezegd Wes & Wes, niet vergeten. Ook verschillende EK commercials verschijnen inmiddels op televisie. En de redactie van VoetbalPlus heeft de eerste commercial al bekeken.
Natuurlijk beginnen we met een aantal commercials vanuit sponsoren van de KNVB. Door het sponsorschap duiken er ook geregeld internationals op in deze commercials. Dat is ook te zien bij de commercials van KNVB partner als KPN. Op de commercials van de andere grotere sponsoren van de KNVB moeten we nog wachten. De KNVB heeft naast KPN nog vijf grote sponsoreen. Het gaat om ING, Nike, Nederlandse Loterij, Albert Heijn en Bitvavo.
Een EK-commercial van Albert Heijn werd afgelopen week gelanceerd met een aantal internationals én een spaaractie. Opvallend genoeg mikt een andere supermarktketen, PLUS, door het ontbreken van sponsoring van de KNVB juist op de populariteit van Wesly Bronkhorst en Wesley Sneijder. De van origine Duitse supermarktketen Lidl profiteert van de sponsoring van EURO 2024. Het biedt klanten bij besteding van 10 euro aan boodschappen 3 voetbalplaatjes.
KPN Commercial: Oranje internationals delen hoofdrol met KPN poes
KPN lanceerde maandag 27 mei haar EK commercials. Met als titel ‘Dichter bij Oranje. Daar doen we het voor’. De telecomreus heeft met Daley Blind, Virgil van Dijk, Xavi Simons en Mats Wieffer ook een aantal Oranje internationals in haar commercial. Extra pijnlijk is het dan ook voor alle partijen dat Wieffer door een blessure het EK in Duitsland mist. Dat had ook niemand bij de shoot van de commercial ooit kunnen bedenken.
In de KPN commercial volgen we de KPN kat die we al vaker hebben gezien. De poes maakt een uitstapje vanuit haar huis met de Oranje bus, wordt gegroet door het bekende gebaar van Xavi Simons en is later ook in een van de EK-stadions te zien. KPN sluit af met de slogan ‘Het netwerk van Oranje’.
Albert Heijn: Sparen voor Oranje spelerskwaarten
Als grootste supermarkt van Nederland én sponsor van de KNVB zijn de verwachtingen hooggespannen. In tegenstelling tot het voorgaande grote toernooi is er geen publieke boodschap. In 2023, tijdens het WK in Qatar, was er immers nog een hele mooie commercial genaamd ‘Samen kleuren wij Oranje‘ met onder andere Typhoon, Stefan de Vrij, Memphis Depay, Virgil van Dijk en Frenkie de Jong. De verwachting voor de nieuwe EK commercial van Albert Heijn is dan ook hoog.
Op social media, waaronder Instagram, waren er in de aanloop naar de commercial al meerdere spoilers zoals het voorbeeld hieronder van Instagram. Zo zijn onder andere Denzel Dumfries en Matthijs de Ligt tijdens een spelletje te zien. De EK commercial van Albert Heijn werd uiteindelijk op vrijdag 7 juni gelanceerd.
Na de teaser volgde op vrijdag 7 juni ook de reclame van Albert Heijn. Naast De Ligt en Dumfries spelen ook Tijjani Reijnders en Cody Gakpo een rol in de commercial. Net als KPN kan Albert Heijn optimaal profiteren van de sponsoring van de KNVB. Je krijgt nu bij elke €15 aan boodschappen 2 Oranje Spelerskaarten. Deze zijn te gebruiken als onderzetter, om het AHA! Oranje Spel te spelen of juist je favoriete Oranje opstelling te maken.
Staatsloterij: Een combinatie van Marco van Basten en Denzel Dumfries
Daar is Denzel Dumfries weer. Na het afgelopen EK en WK is Dumfries uitgegroeid tot een nationale troetelbeer. De Staatsloterij, onderdeel van KNVB sponsor De Nederlandse Loterij, speelt daar slim op in. Ook voormalig bondscoach Marco van Basten heeft een rol in de Staatsloterij commercial. Van Basten laat zijn iconische goal van EK 1988 nog maar eens zien. We kunnen echter nog meer van De Staatsloterij verwachten. Zo komt er ook een commercial met bondscoach Ronald Koeman.
Plus commercial: Hoopt op EK hit van Wes & Wes en het Buurthempie
Supermarktketen PLUS pakte juist uit met het muzikale duo Wesly Bronkhorst en Wesley Sneijder. Met 330 vestigingen is PLUS één van de grotere supermarktketens van Nederland. PLUS presenteert zich graag als de ‘de supermarkt van de buurt’. Plus is de eerste supermarktketen die live gaat met een grootschalige EK campagne. De supermarktketen over de samenwerking met Wes & Wes: ‘Het nummer verwoordt exact waar het bij Plus om draait; we komen allemaal uit verschillende buurten, maar samen zijn we één’,
De aandacht gaat in de 20 seconden commercial dus ook niet zo zeer uit naar Wes & Wes maar ook naar het ‘Buurthempie’. Bij lokale PLUS vestigingen zijn deze te verzamelen en daarmee direct gepersonaliseerd naar een bepaalde regio. Er zijn in totaal 300 verschillendes ‘hempies’. Prijzig zijn ze wel. Bij elke 10 euro aan boodschappen krijg je een zegel. Bij een volle spaarkaart (10 zegels) en het bijbetalen van 4.95 euro kan je een Buurthempie in de winkel ophalen. Spaar je via de Plus app krijg je 2 zegels gratis.
Jumbo: Frank Lammers, oud-internationals en een Oranjeknaller
De tweede supermarkt van Nederland, Jumbo, heeft duidelijk geleerd van de voorgaande Oranje comercial. In de aanloop naar het WK in Qatar sloeg Jumbo de plank volledig mis. Veel TV-kijkers legden direct een link tussen de vele overleden bouwvakkers in Qatar en de ‘juisthesjes’ van Jumbo. Nu gaat Jumbo op de veilige toer met de EK commercial ‘Het wordt prachtig’.
Jumbo-acteur Frank Lammers gaat namelijk met zijn familie naar een Oranje camping in Duitsland. Natuurlijk hoort daar ook een barbecue bij. En we zien we daar bij de barbecue? Oud Oranje internationals als Hans van Breukelen, Berry van Aerle en Wim Kieft. Natuurlijk mag ook Marco Schuitmaker niet ontbreken. De maker van de hit Engelbewaarder heeft het meest populaire EK 2024 nummer uitgebracht. Zijn nummer Oranjebewaarder (Het wordt prachtig net als in 1988) mag dan ook niet ontbreken in de EK commercial van Jumbo. En de juichspencer komt ook weer terug. Jumbo had er nog honderdduizenden in haar magazijn en die zijn niet weggegooid.
EK commercial ING:
Net zoals KPN en Albert Heijn is ook de ING een sponsor van de KNVB. De bank heeft de EK commercial ‘Wat maakt Oranje zo bijzonder?’ uitgebracht. Het gaat om het ontdekken van het OranjeDNA. Als echte Nederlandse bank spreekt ING met een zakelijke toon toch een groter publiek aan. Bondscoach Ronald Koeman speelt de hoofdrol in de ING commercial. Er wordt afgesloten met een Oranje nummer van Guus Meeuwis.
Wie zijn de sponsors van EURO 2024?
Naast de sponsoren van de KNVB en inhakers van andere merken zijn er uiteraard ook nog de sponsoren van EURO 2024 die dagelijks op televisie te zien zijn. De sponsoren van het Europees Kampioenschap in Duitsland zijn:
- Official global sponsors: Adidas, AliExpress, Alipay+, Atos, Betano, Booking.com, BYD, Coca-Cola Zero, Hisense, Lidl en Engelbert Strauss, Visit Qatar en Vivo
- Official national sponsors: Bitburger, Deutsche Bahn, Deutsche Telekom, Ergo en Wiesenhof
Ook van deze sponsoren zullen de nodige EK commercials rondom de wedstrijden op televisie te zien zijn. In Nederland heeft Lidl al acties om wedstrijdtickets van EURO 2024 te winnen. In tegenstelling tot andere landen waar Lidl actief is, hebben ze in Nederland (nog) geen EK-commercial.