Albert Heijn geeft in WK commercial statement af met Oranje

Manneshotit / Red Bull Content Pool

Eerder sloeg Jumbo Supermarkten de plank volledig mis met hossende bouwvakkers. Concurrent Albert Heijn doet het een stuk beter. Als partner van de KNVB geeft de blauwe supermarkt een sterk signaal af. Niet voor niets heet de Albert Heijn commercial ‘samen kleuren we Oranje’.

De commercial van Jumbo leidde eerder tot grote ophef. De reclamecampagne ging zelfs offline. Albert Heijn doet het in de aanloop naar het WK in Qatar beter. De commercial ‘samen kleuren we Oranje’ start met een introductie van aanvoerder Virgil van Dijk waar ook het saamhorigheidsgevoel nog maar eens wordt uitgesproken. Zo zegt Van Dijk: ‘Samen met jullie, de fans, zijn we Oranje’. En ook de rest van de campagne geeft een krachtig statement af tegen organisator Qatar. Voetbal voert daarin nog steeds de boventoon met naast Van Dijk ook Stefan de Vrij, Memphis Depay en Frenkie de Jong. Daarnaast zijn er rollen voor bondscoach Louis van Gaal en Oranje Leeuwin Jackie Groenen. Opvallend genoeg wordt Qatar in de hele commercial niet genoemd.

Naast een krachtig statement en voetballers is er ook een muzikale omlijsting. Typhoon en Flemming zorgen voor de muziek. Ook Stefan de Vrij speelt hierin een rol. Hij opent de muziek achter een piano.

Johan van der Zanden, directeur marketing en communicatie bij Albert Heijn, in gesprek met het Algemeen Dagblad:. “Het is wel een enorm dilemma geweest. Je gaat niet over één nacht ijs. De vraag is wat een passende boodschap is. De reclame staat voor verbinding en staat voor iedereen.”