Viaplay houdt stand: meer abonnees, maar opnieuw verlies in omzet

Viaplay verlies

Viaplay blijft voorlopig overeind in Nederland en Scandinavië, maar het is duidelijk dat de streamingdienst in zwaar weer verkeert. Het aantal abonnees steeg licht, maar de omzet daalde opnieuw en de beurskoers kreeg een harde tik. Het bedrijf verloor bijna een vijfde van haar beurswaarde.

Abonnees terug, maar verlies op jaarbasis

In het derde kwartaal (juli – september) had Viaplay 4,3 miljoen abonnees. Dat zijn er iets meer dan in het tweede kwartaal, maar nog altijd fors minder dan de 4,8 miljoen van een jaar geleden. In 2024 verloor Viaplay al flink aan abonnees, mede door de zomerstop in het voetbal.

De Formule 1 en de Engelse Premier League blijven de belangrijkste publiekstrekkers. Toch loopt ook daar druk op: het contract met de Premier League loopt na het seizoen 2027-2028 af. Of Viaplay de miljoenenrechten kan verlengen is onzeker. Er zijn daarnaast veel kapers op de kust.

Viaplay heeft ook de uitzendrechten voor de Bundesliga en Tweede Bundesliga. Die rechten lopen nog tot en met het seizoen 2028-2029. Eenzelfde looptijd heeft ook de deal tussen Viaplay en de in Nederland minder populaire Ligue 1.

Kostenbesparingen en verkopen van rechten

Om financieel te overleven, snijdt Viaplay stevig in de kosten. Het bedrijf trok zich terug uit meerdere landen en verkocht onder meer in Nederland de rechten van één Premier League-duel per weekend door aan Amazon Prime.

Nederland geldt naast Scandinavië nog steeds als een kernmarkt. Tegelijkertijd wordt het aanbod steeds verder uitgekleed om de verliezen te beperken. En dat is ook tegen het zere been van Viaplay abonnees die nu opeens niet alle Premier League duels live kunnen volgen.

Omzet en beurskoers onder druk

De omzet daalde met 5 procent naar 4 miljard Zweedse kroon (370 miljoen euro). Het nettoverlies bedroeg 142 miljoen kroon, iets minder dan een jaar geleden. Ondanks de besparingen blijven de cijfers zorgwekkend.

Ook beleggers reageerden kritisch. Op de beurs van Nasdaq Stockholm werd Viaplay Group AB hard afgestraft: de koers daalde met maar liefst 17,31% naar 1,051 SEK.

Vooruitblik

Voor de komende maanden hoopt Viaplay te profiteren van de Formule 1, de Premier League en de start van het wintersportseizoen. Toch blijft het de vraag of de dienst op lange termijn levensvatbaar is, zeker nu de concurrentie van onder meer Amazon Prime en Ziggo Sport toeneemt. En het is zeker niet uitgesloten dat op termijn ook partijen als Disney (ESPN), Netflix en Apple zich gaan mengen om de liverechten van topvoetbal uit Engeland, Duitsland en Frankrijk.